Hoppa till sidans innehåll

Riktlinjer och ordningsregler


Riktlinjer Friidrottens Hus

Inpassering


Allmänt

  • Åtta timmars rusningstid i veckan, måndag-torsdag klockan 17-19. Under denna tid krävs extra mycket vaksamhet, planering samt samarbetsvilja.
  • Ungdomstränare, lär era aktiva vad som gäller i hallen. Se upp när ni passerar rundbanan.

Hallen

  • Kastburen för diskus skall vara nere hela tiden.
  • Bana 1 och 2 (110m-rakan) används för löpskolning och liknande.
  • Bana 3, 4 och 5 (110m-rakan) måste vara fri för löpning hela vägen.
  • Bana 6 (110m-rakan) går man tillbaka på.
  • Ingen löpning fram och tillbaka på rusningstid. Då gäller endast en löpriktning.
  • Jogga på joggingbanan, inte på bana 1 (rundbanan).
  • Man kan inte paxa mattor eller gropar utan måste samarbeta.
  • Häckträning först och främst på gröna mittbanorna. Börja från startlinjen och med ytterbanorna, det vill säga utifrån och inåt, annars blockerar man fler banor.
  • Häckhoppning, koordinationsövningar och liknande skall helst utföras mellan höjdmatta och kulsektor.
  • Hinderträning sker på rakbanan varannan torsdag jämna veckor klockan 19-20.
  • Vid samling och omklädning: Försök hitta ett hörn där ni ej stör övrig verksamhet.
  • Nödutgångar måste hållas fria från utrustning och väskor.
  • Klätterslangen är ett träningsredskap som är avsedd för främst stavhoppsträning.
  • Klätterslangen får endast användas för klättring, det är ej tillåtet att göra sving-övningar
  • Ungdomar under 15 år äger ej rätt till att använda klätterslangen utan kunnig ledare/tränare.
  • Det får ej finnas andra personer på stavhoppsmattan när någon klättrar.
  • Klättra aldrig högre än du klarar av, klättra alltid ner om du känner att du blir trött.
  • Observera att all användning av klätterslangen sker på egen risk.

Styrkehallen 

  • Ställ eller häng tillbaka alla redskap på sina platser när du är klar. Lita inte på att någon annan gör det åt dig.
  • Spikskor är inte tillåtna i styrkehallen.
  • Inget material som tillhör styrkehallen får flyttas ut i stora hallen utom vid speciella, av tränare övervakade, övningar.
  • Inga bollar, varken Swissbollar eller medicinbollar, får finnas i styrkehallen utom vid speciella, av tränare övervakade, övningar.
  • Endast vatten, inga läskedrycker, får användas i styrkehallen
  • Bänkpress har företräde till bänkpresställningarna (belägna vid väggen i hantelhörnet).
  • Sprintarna till de ställbara styrkelyftsställningarna (bänkpress och knäböj) skall alltid sitta i ställningen och vara införda inifrån.
  • Sprintarna till David-maskinerna (benspark och adduktion) får bara användas till dessa maskiner och alltså inte flyttas.
  • Om något redskap inte fungerar som det ska, kontakta snarast vaktmästaren så försöker han fortast möjligt att lösa problemet.
  • Inget klister ska användas på skivstängerna då detta förstör greppen. Tvätta av er innan, handfat finns utanför verkstaden.
  • Tips: Skivstänger för styrkelyft (knäböj, bänkpress och marklyft) är de med tunnare fläns (1 cm), stänger för olympiska lyft (ryck, frivändning och stöt) är de med bredare (2-3 cm) fläns. Olympiska stänger sviktar mycket mer än styrkelyftsstänger, men kan inte belastas lika mycket innan de går av.

_________________________________________________________________

Ordningsregler Friidrottens Hus

Inpassering 
 
All inpassering till träningshallen sker från den västra kortsidan, vid den så kallade Träningsentrén. Vid varje träningstillfälle skall besökare registrera sig genom att visa upp sin nyckelbricka mot läsaren vid ingången. Alla besök registreras och sparas föratt Göteborgs Friidrottsförbund (GFIF) ska kunna föra statistik över antalet besökare. Nyckelbrickan är personlig och får EJ lånas ut. Det är inte heller tillåtet att släppa in obehöriga i arenan. Bryter du mot reglerna riskerar du att bli avstängd från Friidrottens Hus. Om du har glömt din tagg skall du ta kontakt med receptionen på plan 2.

Skogräns
För att hålla rent och snyggt inne i Friidrottens Hus tillämpar vi regeln ”Inga ytterskor efter skogränsen”. Ta med dina ytterskor och lägg dem i en påse eller i din väska, alternativt ställ dem på våra skohyllor precis innanför ingången vid plan 1. Om du värmer upp utomhus måste du byta till inneskor före skogränsen.


Träningsväskor
Ta med din väska in i arenan och lämna dina värdesaker hemma. Varken GFIF eller din förening ansvarar för dina värdesaker. Ett fåtal värdeförvaringsskåp finns vid ingången. Placera din väska så att den inte är i vägen för träning.


Omklädningsrum
Det finns ett omklädningsrum för tjejer och ett för killar, dessa är öppna dagligen. Det finns inga duschmöjligheter i Friidrottens Hus.


Vatten
Det finns möjlighet att fylla vattenflaskor utanför och inne i klädningsrummen samt vid toaletterna vid gamla entrén.


Fika
Eftersom golvet i Friidrottens Hus är ömtåligt så är det endast tillåtet att fika eller äta på plan 2 vid vårt kök. Här finns tillgång till ett minikök med mikrovågsugn och även en varuautomat. Se till att diska och torka av efter dig varje gång så håller vi vårt kök rent och snyggt.


Nedskräping
Skräp skall alltid kastas i avsedda behållare som finns utplacerade på flera ställen i Friidrottens Hus. Det är absolut förbjudet att spotta på golvet och att spotta snus i urinoarer eller i handfat. Skulle så ske så blir du avstängd från Friidrottens Hus.


Regler för träning
På vår hemsida hittar du ”Riktlinjer för Friidrottens Hus” som reglerar vad som gäller vid träning i hallen. Det är viktigt att du tar del av dem och att de följs, så undviker vi konflikter och skador. Utöver dessa riktlinjer så gäller även följande:


Utrustning
All utrustning skall alltid lämnas tillbaka till angiven plats och läggas i ordning. Vi måste alla ta ett ansvar för att utrustningen vårdas på ett sådant sätt att den håller länge. Maximal spiklängd i Friidrottens Hus är 6 mm.

Uppvärmningsoch Joggingvarv
Innanför den doserade rundbanan finns en slät grå bana som skall användas för uppvärmning och jogging. Löpriktningen på den gråa banan är i samma riktning som den doserade banan, alltså moturs.

Stavhopp
För stavhoppsträning används banan som är innanför rundbanan samt, om utrymme finns, ansatsbanorna vid hopgrop 2 och 3. Det är endast tillåtet att använda vita stavpluggar.

Höjdhopp
För träning av höjdhopp finns två stycken mattor att använda på innerplan.

Längdhopp & Tresteg
I första hand används groparna utanför rundbanan vid längdhoppsträning. I andra hand används den inre gropen på innerplan för både längdhopps- och trestegsträning. De yngre barnen får även träna tresteg i groparna utanför rundbanorna. När du har hoppat går du ut på den svarta mattan och sopar av dig sanden samt rengör dina skor, på så sätt sprids inte sanden till övriga hallen.

Kula
Vid kulträning stöter du ifrån kulringen som är skyddad av en nätbur. Endast gummikula får användas för kulstötning i hallen.


Kulnedslagsplatsen
Om det är ledigt vid kulnedslagsplatsen får denna användas för gymnastik eller stretching. Kulträning har dock alltid företräde på denna yta.


Spjut
För att träna spjutkastning används kastnätet i arenans nordvästra hörn. Det är enbart tillåtet att kasta med spjut som är avsedda för kast i nät. Pluggar skall finnas i båda ändar.


Diskus
För att träna diskus används kastburen som är närmast rundbanan i arenans nordvästra hörn.


Slägga
För att träna slägga används kastburen som är närmast väggen i arenans nordvästra hörn.

Uppdaterad: 2016-10-10 11:44

GBG_Friidrott_Grand_Prix_2015
   
springigbg
 
         Spar_logo
 
   RB_puff_170
PUL och cookies


Webbmaster: Rebecka Siwerz
Mail: This is a mailto link
 
 

Postadress:
Göteborgs Friidrottsförbund
Box 12174
402 42 Göteborg

Besöksadress:
Friidrottens väg 5
414 76 Göteborg

Kontakt:
Tel: 031-7727885
Fax: 031-7727890
E-post: This is a mailto link

Se all info