HEJA Friidrottskola

“Det handlar inte bara om folkhälsa”

För nionde året i rad är HEJA Friidrottsskola igång. Ett projekt som tillsammans med Göteborg Friidrottsförbunds arenaföreningar och grundskolor i idrottsvaga områden bygger på att skapa förutsättningar för jämlika livsvillkor genom att stärka barnens rörelserikedom, lika mycket som att stimulera fysisk och emotionell styrka och därmed stärka individens abilitet att uttrycka sin vilja i ord och agera därefter. “Det handlar inte bara om folkhälsa, för du är lika mycket mamma. Du är lika mycket kurator. Och du måste styra bort dem från fel saker”, säger Angelica, ledare för HEJA Friidrottsskola och sportchef i Angered IS.

Skribent: Sara Ulrika Holmgren

“Var är alla barn?”
“Vi har studiedag idag!”
“Okej, och ni går till skolan ändå, för att ha HEJA?”

“Det säger ganska mycket tycker jag. Det är stort”, säger Angelica när hon återberättar ett minne från en vårtermin på Gårdstensskolan, där ett 60-tal barn var med på HEJA. Det är den största gruppen projektet någonsin haft. “Som tur var hade dem en gigantisk gympasal. Vi försökte få barnen att komma även till föreningslivet, men de åker inte till centrum och det var så fruktansvärt tråkigt”, säger Angelica, eftersom den fysiska närvaron från föreningen ute i stadsdelarna även vill ge möjlighet för fler ögon att öppnas mot föreningslivet.

Angelica, Bild: GöteborgsDirekt

“Är de yngre provar man gärna, men när du väl ska anmäla dig (till föreningen) kommer en faktura. “Nej, det var inte så roligt”. Så kommer dem inte på kanske två månader, och sedan så kommer dem igen, för att då är det okej – då börjar man om igen. Du hör ju hur absurt det låter”, säger Angelica. 

“Dröm stort, jobba hårt”

Orden “Dröm stort, jobba hårt” välkomnar den som knackar på dörren till Angereds IS kansli. Under det våffelformade plåttaket, till det som tidigare var ett förråd i Angered Arena sitter Angelica tillsammans med AIS ordförande Roland och längdhopparen/praktikanten Viktor.

Utanför arenan kan den som vill sträcka ut ögonen mot den kuperade terrängen och skogsdungarna som binder samman Angeredsparken med Vättlefjäll. En stad i staden. Med närheten till skog och friluftsliv kan det verka paradoxalt att det finns behov av en meningsfull fritid, men kanske är det framförallt struktur i vardagen, tillhörighet och gemenskap som saknas?. 

Riksidrottsförbundet siffror, som bygger på det lokala aktivitetsstödet 2019, ramar in 44,7 % av barn och unga mellan sju – tjugo år i Angered som var aktiva i föreningslivet innan pandemin. Samma period i Gårdsten, var 28% av barnen aktiverade inom en förening. Skillnader finns runt om hela Göteborg , men det krävs en djupare insikt i det verkliga livet bortom statistiken och en förståelse för socioekonomiska förutsättningarna, för att kunna svara på varför HEJA Friidrottsskola har kunnat skapa ett verkligt värde just här.

“Är du ensamstående med sex barn är det ju inte så enkelt. Det är ekonomin, det är flera barn,  det är att de bor i Hjällbo, och då måste du ta bussen hit (till Angered Centrum), och de får dem inte. Lövgärdet tar inte bussen till centrum. Det är så många faktorer som gör att det inte fungerar. Det är därför som vi lyckas när vi är ute i stadsdelarna med HEJA.
Ett, det blir ingen kostnad . Två, barnen är redan där”, säger Angelica.


Bild: HEJA 2016

Hur kan rörelse bli en del av vardagen och en del av individen?

Angelica Ericsson är sportchef och ledare i Angereds IS. En förening där friidrottens strävan om bredd leder vägen för verksamheten. Hon leder med en tydlig hand och ett desto mjukare hjärta. Alla individer kan någonting och alla kan vara med i gruppen. Detsamma gäller för HEJA-träningarna ute på skolorna. Hur kan rörelse bli en del av vardagen och en del av individen?

En människas första steg i frihet är när vi som barn lär oss gå för första gången. När vi ramlar och ivrigt och envist griper tag i något tryggt, för att få oss upp på fötter igen och ta oss vidare i världen. HEJA’s första steg togs 2013. Men det kunde inte vara det det är idag och inte heller fortsätta utvecklas, utan förankring till och engagemang från föreningsledaren, rektorer och idrottslärare på skolorna och lokala aktörer. För när skoldagen är slut och individen möter ledaren på skolgården fångas du in i ett sammanhang där vi- och dom-perspektivet inte får plats. Här är alla lika inför uppgiften och genom friidrottens grenar kan du hitta något som får dig att känna “det här kan ju jag” och vill lära dig mer om. För hur kan vi utforska vilka vi är, utan att röra vår kropp och sinne framåt?

“Rörelserikedom är extra viktigt för sociala kontakter”

Amerikanen och neurovetaren Dean Kriellaars utforskar begreppet rörelserikedom (physical literacy) och säger;  “Om man har många rörelsefärdigheter så kan man delta i aktiviteter och därmed bli bättre tränad. Men du påverkas psykiskt också. Du får självförtroende, motivation och har roligt! Så rörelserikedom handlar om hur många rörelsefärdigheter du har, vilket självförtroende du har, och hur motiverad du är att delta? Rörelserikedom är extra viktigt för sociala kontakter. När vi rör oss tillsammans blir vi glada. Alla vet att vi deltar i sport främst för att vi ska ha kul och träffa vänner. Men om man inte rör sig alls tillsammans med andra, blir man socialt isolerad. Och det påverkar vår psykiska hälsa negativt. Så rörelserikedom handlar lika mycket om social hälsa, som fysisk och psykisk hälsa”.

Och detta, är precis vad HEJA handlar om. “Vi ser att vi gör en jätteskillnad i barnens attityder, och deras tänkt .Det är alltid tufft när vi börjar terminen, men då är det är väldigt enkelt att ta till en lek, för att de skall kunna enas. Då är alla med och ingen är dum. Det finns lite som vi har kommit på längs vägen, där vi kan höra samman men ändå inte höra samman” säger Angelica.

Lilla Varvet – vårens höjdpunkt!

I slutet av vårterminen strålar alla HEJA-skolor samman och tillsammans avslutar terminen på Göteborgsvarvets lopp “Lilla Varvet”. “Allt vi gör, från att de får den här HEJA-tröjan som är jättestort, till att de får åka buss (till Lilla Varvet) som bara är deras, inte det blå Göteborgsbussen. Det blir väldigt stort. De lever på det. Det är de första barnen frågar när vi kommer varje termin. “Ska vi åka igen nu?”. För många har inte ens varit utanför Angered, säger Angelica. Det har inte bara med kulturen att göra det har också att göra med att vi inte gör så mycket här ute. Eller vi gör. Vi gör skillnad. Alla kan göra någonting. Det är skitsvårt att sluta, för vem ska ta det? Om vi inte är med, hur ska man säkerställa att barnen gör någonting?

Vill du som förening veta hur ni kan bli en del av HEJA?
Kontakta Sara Ulrika Holmgren, Projektledare 

Vad är HEJA?
HEJA bygger broar mellan skola, förening, lokala aktörer och unga ledare i redan idrottssvaga områden. Direkt efter skoltid får deltagarna möjlighet att lära känna sig själv och andra, genom att testa på olika friidrottsgrenar och skapa medvetenhet kring rörelse i förhållande till sig själv och sitt liv.
På HEJA-träningen blandas specifik friidrottsträning med spontan lek och stilla stunder för att främja gemenskap, motivation till rörelse, och tid för reflektion.

För att läsa mer om HEJA’s byggstenar, klicka här!

Vad är rörelserikedom? Se filmen här!

Våren 2022 finns HEJA på Tretjärnsskolan, Brandströmska och Torpaskolan. Ledarna kommer ifrån IFK Göteborg Friidrott och Angereds IS. 

Källor; Stora skillnader mellan barn och unga i Göteborg