Göteborgs Friidrottsförbund

Marknadskommunikatör sökes!

Marknadskommunikatör till Göteborgsvarvet

Är du en passionerad kommunikatör med erfarenhet av digital marknadsföring och ett intresse för sport och evenemang?
Vill du vara en del av ett engagerat team som arbetar med ett av världens största löparevenemang? Då kan rollen som Marknadskommunikatör på Göteborgsvarvet vara något för dig!

Göteborgsvarvet är ett av världens största motionsevenemang och arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrotts- och föreningslivet i regionen. Evenemanget engagerar omkring 4000 funktionärer främst via friidrottsföreningarna i distriktet, men även från andra idrottsföreningar i regionen. Evenemangen särskilda syfte är att generera överskott till föreningslivet, driften av Friidrottens Hus och ett stärkt kansli.

Du kommer att arbeta på Göteborgs Friidrottsförbund vars bas är Friidrottens Hus.
Göteborgs Friidrottsförbund är ett specialdistriktsförbund inom Svensk Friidrott tillika arrangör med ambitionen att bidra till svensk motionslöpning och internationell arenafriidrott.

Om tjänsten
Som Marknadskommunikatör hos oss på Göteborgsvarvet kommer du att arbeta tätt i team tillsammans med Marknadsansvarig och det kommersiella teamet. Du kommer att spela en nyckelroll i att verkställa vår kommunikationsplan i olika digitala kanaler, arbeta med allt från hemsida och sociala medier till nyhetsbrev och pushnotiser, samt ansvara för innehållet i vår app. Rollen innebär också att koordinera kommunikationen med sponsorer, säkerställa leverans av marknadsmaterial, och arbeta för att optimera den digitala kundresan i vårt anmälningssystem.

Vi söker en kreativ och noggrann person som älskar att skapa engagerande innehåll och som trivs med att arbeta i en dynamisk miljö. Rollen är en del i Göteborgsvarvets kommersiella avdelning med vår marknadsansvariga som närmaste kollega.

Dina arbetsuppgifter 

  • Genomföra kommunikationsplanen i digitala kanaler, inklusive hemsida, sociala medier, nyhetsbrev och pushnotiser.
  • Ansvara för det kommersiella innehållet i Göteborgsvarvet-appen och säkerställa att det är uppdaterat och engagerande.
  • Hantera sponsorkommunikation och säkerställa att överenskomna leveranser inom marknadsföring och kommunikation uppfylls.
  • Optimera den digitala kommunikativa kundupplevelsen i anmälningssystemet och arbeta med kontinuerliga förbättringar kring utseende, placeringar och kommersiella budskap.
  • Producera och leverera marknadsmaterial till externa kanaler såsom partners digitala plattformar, printannonser, nyhetsbrev och andra annonseringsytor.
  • Skapa artiklar och innehåll enligt en planerad strategi för att säkerställa kontinuerlig och relevant kommunikation.
  • Koordinera samarbeten med influencers och ambassadörer, inklusive planering av inlägg, materialframtagning och kravställning.
  • Producera digitalt marknadsmaterial och se till att det följer varumärkets grafiska profil.
  • Delta aktivt i kundkommunikationen och interagera med våra löpare och följare på sociala medier.

Vi söker dig som har

  • Högskole/universitetsutbildning med minst kandidatexamen inom marknadsföring och kommunikation (eller motsvarande)
  • Minst 3 års erfarenhet av att arbeta inom digital marknadsföring och kommunikation
  • En stark förmåga att skriva engagerande och målinriktat innehåll för olika digitala kanaler.
  • God erfarenhet av e-postmarknadsföring
  • Erfarenhet av textproduktion och att arbeta varumärkesbyggnader på web och inom sociala medier
  • Erfarenhet av att arbeta med influencers och ambassadörer samt att följa upp effekterna av dessa samarbeten.
  • Goda kunskaper inom grafisk produktion
  • Erfarenhet av att arbeta med webbverktyg, meriterande om det är i WordPress och Craft
  • Behärskar Adobe creative clouds
  • Utmärkt kommunikativ förmåga och erfarenhet av att arbeta i team.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift


Det är meriterande om du har
Erfarenhet av att arbeta med Meta Business och Google Ads.
Erfarenhet av att producera rörligt material
Arbetat med kommunikation inom evenemangsbranschen eller sport.
Deltagit i lopp och har en förståelse för kundresan kring ett idrottsevenemang

Dina egenskaper

Vi söker dig som är självgående, driven och trivs i ett högt tempo. Det är av vikt att du kan balansera mellan kreativa processer och arbeta strukturerat där du tar fram din analytiska förmåga. Vi arbetar resultatinriktat för att bidra med goda ekonomiska förutsättningar för Friidrotten samtidigt som vi vill sprida inspiration kring hälsa och skapa evenemangsupplevelser för löpare och publik.

Detta kan vi erbjuda dig 

En spännande roll i ett engagerat kommersiellt team.
En social samhörighet med stora kontaktytor.
Möjligheten att vara en del av ett av världens största löparevenemang.
En dynamisk och utvecklande arbetsmiljö där dina idéer och ditt engagemang kan göra skillnad.

Välkommen med din ansökan!
Så här ansöker du

Tjänsten är en tillsvidareanställning där vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Sista ansökningsdatum: 2024-11-25 med tillträde så snart som möjligt.
Rekrytering kommer ske löpande under ansökningsperioden.

Maila din ansökan till: madelene.gimlegard@goteborgsvarvet.se

Kontaktperson är Kommersiell Chef, Madelene Gimlegård.
Kontakt sker via telefon på 0767 75 92 13 eller madelene.gimlegard@goteborgsvarvet.se

23 nov 2024

Lovisa: “Viktigt att man som tränare lyssnar på sina aktiva”

Lovisa: "När man lär ut mångkamp är det viktigt att man som tränare lyssnar på sina aktiva så att det blir en lagom träningsmängd då det kan vara lätt att köra på för hårt när det är så många grenar att träna"

08 nov 2024

Carl: “Inflytandet är en rättighet”

–Inflytandet är en rättighet inom idrottsrörelsen, idrotten är uppbyggd via demokratiska principer vilket innebär att alla ska ha en möjlighet att påverka, säger Carl Hedin, ordförande för Svenska Friidrottsförbundets Ungdomskommitté.

07 nov 2024

Tilde: “En möjlighet till utveckling”

Tilde Johansson: "Att utmana sig själv är en möjlighet till utveckling"

30 okt 2024

Greta Halldén: “En extremt kuperad bana som får tio poäng”

Årets upplaga av Terräng-SM arrangerades i ett regnigt och ruskigt Jönköping under helgen 26-27 oktober.

29 okt 2024

Projektledare Funktionärer och administration

Som projektledare för funktionärer har du en nyckelroll i att rekrytera, utbilda och arbetsleda funktionärsgrupper. Tjänsten kräver ett strategiskt förhållningssätt, ledarskapsförmåga och en stark förståelse för evenemang. Känns det som du? Vi ser vi fram emot att höra av dig! 

22 okt 2024

Projektledare sjukvård och säkerhet

Evenemangsorganisationen på Göteborgs Friidrottsförbund söker dig som har erfarenhet av att planera och koordinera sjukvårds- och säkerhetsinsatser vid stora publika evenemang. Tjänsten kräver ett strategiskt förhållningssätt, ledarskapsförmåga och en djup förståelse för evenemangslogistik. Om det känns som du, ser vi fram emot att höra av dig!

15 okt 2024

200 anmälda till lägret!

"Jag är i grund och botten mångkampare men höjdhopp har alltid varit en av mina bästa grenar så jag hoppas på att kunna ge bra teknik och träningstips på en individuell nivå", säger en av helgens ledare Mari Klaup

02 okt 2024

Andreas: “Någon annan såg min teknik”

Friidrottens utbildningar, FU Väst, bjuder den 9-10 november in unga aktiva och deras ledare till en inspirerande lägerhelg som karaktäriseras av personligt lärande och gemenskap. Under helgen får du möjlighet att utforska viktiga frågor genom föreläsningar, samtidigt som du får möjlighet att utvecklas inom en specifik gren, varpå en av dem är längdhopp tillsammans med tidigare längdhopparen Andreas Carlsson.

27 sep 2024

För dig som leder en ny barngrupp i höst

Om två veckor, helgen den 12-13 oktober genomförs utbildningarna Friidrott för barn 7-10 år, 10-12 och 12-14 år.

26 sep 2024

“Från demokratiska värderingar till handling”

Den 30 september är deadline för att lämna in motioner – förslag till förändring från förening till förbund. Men vilket värde bär en motion i den demokratiska processen? Och vilka frågor har Göteborgs Friidrottsförbund motionerat kring de senast 22 åren?

20 sep 2024

Distriktårsmöte 21 november

Som en av förbundets 51 anslutna föreningar välkomnar förbundsstyrelsen din förening till årsmöte session 1, den 21 november i Stora Konferensen, Friidrottens Hus. Dialogtillfälle för verksamhetsplan och budget kommer att vara under Höstdialogen 19 oktober, på Waterfront Hotel, Majorna. 

16 sep 2024

Nyfiken på Katrinelund men vill veta mer?

Nyfiken på Katrinelund men vill veta mer först? Katrinelundsgymnasiet kommer på besök till Friidrottens Hus, torsdag 3 oktober, mellan 19.00 och 20.30. Varmt välkommen efter träningen!